Otse põhisisu juurde

   

M. Möll „Miina Hermannile“

Ma kuulsin sinust, sinu lauludest –

sind kuidas igatsesin näha ma!

Kui imekuju ilmast kõrgemast

sa ammu elasid mu südames!

 

Sind nägin ma! Sind kuulsin ma!

Sind õnnistasin sala südames!

Oh, võiksin soovid, palved lilliks luua,

oh, kuis ma sooviks lilli, lilli sulle tuua!

  

On möödunud aastakümneid sest ajast, kui ma suvisel hilisõhtul Haapsalu esimeselt laulupeolt koju tulles need salmikesed kirjutasin, neid pühendades laulupeo üldjuhile Miina Hermannile. Minu tundmusist võivad aru saada vanemad eesti naised, kes on õppinud saksa- ja venekeelseis koolides, aga kelle südameis põles armastustuluke oma rahvale, oma kodule.

            Ei tol ajal lubatud kõnelda koolis eesti keelt. Siis õppisime salaja Anna Haava luuletusi ja laulsime Miina Hermanni laule.

            Vajasime „imekujusid“ ilmast kõrgemast.

            Olen veendunud, et kui tolleaegseist koolidest kasvasid üles eesti naised, siis palju, palju on seks kaasa aidanud meie lugupeetud helilooja oma rahva südameisse tungivate lauludega, oma isikuga. Eesti naine elu raskemaid aegu on aidanud kergendada, nende rõõmsamaid hetki ülendada Miina Hermanni laulud.

            Ja kui nüüd noored eesti „Kodutütred“ laulavad iseseisvale Eestile. Miina Hermanni „Isamaa auks alati valmis“, siis elab nendegi südameis hõbepäine helilooja imekujuna.

Loo autor: M. Möll, Haapsalu kodutütarde rühmavanem.

Foto: „Kodutütarde laulukoor Miina Hermanni sünnipäeval“.

Lk 237 – 238

Allikas: "Koguteos : Anna Haava. Miina Hermann. Aino Tamm : 70 a. sünnipäevaks" Tallinn: Koguteose Komitee, 1934 (Tallinn : Vaba Maa)

Sisus autorid: J. Aavik, P. Brehm-Jürgenson, V. Grünthal-Ridala, H. Jansen, A. Kallas, L. Kalling-Kant, A. Kauts_Mihkelson, T. Kroon, R. Kull, J. Kõpp, L. Mõru, L. Neuman, S. Pruuden, R. Puaux, M. Raamot, J. Steinmann, F. Tuglas, J. Tõnisson, A. Varma, L. Vesterinen. Jt.