Otse põhisisu juurde


Reet Made “Lapsepõlve radadel : 32 tähendusrikast kasvamise lugu”

Viive Noor

7.05.1955

Kõige rohkem meeldib mulle illustreerida lasteraamatuid, sest neis on vähe halba ja inetut ning palju fantaasiat.

Reet Made: Teie lasteraamatute illustratsioonidel figureerib tihti punapäine krussisjuukseline tüdruk, must iludustäpike suu juures. Kui on arvatud, et joonistate iseennast, olete vastanud, et võib-olla hoopis ideaali.

Viive Noor: Küllap see võibki nii olla.

Alustame teie lapsepõlvelugu ja nagu ikka, esimesest mälestusest.

Mulle tuleb see meelde küll, aga mälestus ise pole kuigi meeldiv, pigem ehmatav. Ma olin siis kaheaastane, mul oli läkaköha ja arsti soovitusel saadeti mind teise kliimasse. Kuna vanaema ja isa olid pärit Haapsalust, võttis vanaema mu kaasa ja läks sõbranna juurde. Ma mäletan isegi, mis mul seljas oli. Mul oli villane kleit valge krae ja valgete kätistega ning ma istusin suure vaiba peal ja... pissisin püksi. Ma ei julgenud tõusta, sest teadsin, et mu all on lombike. Tundsin suurt häbi. Pilt on nii täpselt meelde jäänud, et mäletan detailselt isegi vaipa ning fakti, kuidas ma istusin ja mõtlesin, et ma ei taha siin olla, siin on märg, aga ma ei julge ka püsti tõusta.

Kui Haapsalu oli see teine kliima, siis kodu asus...

Tallinnas Nõmme kandis. /.../

Lk 187

/.../ Mis tööd tegid teie vanemad?

Ema oli vabrikus kangur ja isa oli algul elektrik ning hiljem peaenergeetik. Nii et nemad käisid pikad päevad tööl ja nende osa minu lapsepõlves oli üsna väike. Vend sündis siis, kui ma olin üheteistaastane, ka temast polnud lapsena palju seltsi. Põhiline oli vanaema.

Täiskasvanutest oli siis vanaema teile see kõige-kõige.

Vanaema oli kõige tähtsam inimene, ent temagi polnud pidevalt mu päralt. Oma nooruses, mis möödus Haapsalus, töötas ta kudumisartellis. Paraku olid kõik paberid selle kohta kadunud ja ta ei saanud pensioni. Nii pidi ka tema tööl käima. /.../

Lk 190

Allikas: Made, Reet “Lapsepõlve radadel : 32 tähendusrikast kasvamise lugu” : Tallinn, 2010