Otse põhisisu juurde

 

Helmi Mäelo „Elutegevuses“

Kõnereisidel

/…/Esimestel Vabariigi aastatel oli üheks pingelisemaks püüdeks ka rahvakooli, algkooli ajakohastamine, selleks uute õpetajate ettevalmistamine kui ka endiste ümberkoolitamine. Juba 1920.a. suvel olid ette nähtud esimesed õpetajate kursused maakondade linnades koolinõunike juhatusel. Nendele kursustele oli Villem Ernits kaubelnud ka kuuetunnise loengutesarja karskusküsimuse üle. /…/

Lk 33

/…/ Haapsalu kursuse asjad ei olnud veel päris selged, kui ma Tartust välja sõitsin. Ernits teatas vaid kursuste asupaiga, kuhu teataval päeval pidin minema. Tema arvates ei olnuks raske ulualust leida väikeses linnas. Pikk raudteesõit Pärnust üle Tallinna Haapsalusse kestis öö ja päeva. Ma ei tea, et oleks olnud magamisvaguneid. Üsna hilisel õhtul jõudsin pärale ja, reisipakid käes, hakkasin otsima ulualust. Jooksin ühe hotelli juurest teise juurde, kuid mul ei olnud õnne. Suvitushooaja tõttu olid kõik kohad täidetud ööbijatega. Aeg oli juba hiline ja mina otse meeleheitel. Lõpuks seisatasin ühe suure hotelli ees, mis asus üsna ranna läheduses. Selle uksesildilt lugesin: „Remondi tõttu suletud!“ Seda nähes kippus nutt kurku. Häda ajavat ka härja kaevu ja mina otsustasin sildist hoolimata ukse taga helistada. Pikapeale avaski pahane majaproua ukse, ütles mõned kurjad sõnad ja tõrjus mind eemale. Panin jala ukse vahele ja seletasin talle oma häda, paludes magamisaset kasvõi põrandale. Kuuldes minu loengutest õpetajate kursustel, kohtles ta mind veelgi umbusklikumalt. Selline noor tütarlaps mõni loengute pidaja . . . teab, kes on.

Ta seletas, et maja on äsja vabanenud sõjaväe alt, on must ja räpane, et tal ei olegi õigust sinna lasta külalisi.

Nähtavasti nägin välja nii õnnetu, et lõpuks pehmenes ja lubas aseme teha ühte tühja ruumi, mis seisis veel lupjamata. Ööbimisraha aga nõudis ta ette.

Maja lõhnas tõepoolest värskest lubjast, redelid ja värvide panged seisid seinte ääres. Tuba, kuhu ta mind viis, oli kõrge laega ja katkirebitud tapeediga. Voodi oli asetatud keset tuba ja sinna kõrvale tool. See oli kogu mööbel. Endamisi imestasin voodi asupaiga üle keset ruumi. Kõrgel lae all põles üksik elektrilamp, mis andis hämarkonnast valgust. Mu ainukeseks igatsuseks oli kiiremini voodisse heita.

Vajusin sedamaid unne, võimalik, et magasingi juba, kui ärkasin tuhandeist pisteist kehal. Liigutasin ja keerasin ennast ega saanud aru olukorrast. Kuid niipea kui keha jäi vaiksemasse asendisse, kordusid pisted. Arvasin, et olen saanud tuulerõuged, sest kord lapsena need kihelesid mu kehal. Küllap võitlesin nii mitu minutit, kuni hüppasin üles ja süütasin valguse. Pilt, mida nägin, oli hirmus. Voodilinad olid kirjud verest ja punastest siblivatest loomakestest. Seintel oli kohutav võidujooks üles lae suunas, kus sihiti kokku minu voodi kohale, et sealt kobarates alla kukkuda. Seda pilti nähes jooksin voodi juurde ja kiskusin selle eemale, puistasin tekid ja linad loomakestest puhtaks, kuid väsimusest hoolimata ei saanud ma enam uinuda. Silmi kinni pigistadeski nägin laugude varjus elavaid punaseid täpikesi, kes olid valinud mind oma verejanu kustutamiseks. Üksinduse ja mahajäetuse tunne murdis raskesti hinge. Kodunt ärasõitmise pärast tegin seal enesele kibedaid etteheiteid. Suvisel tööajal oleksin võinud koju jääda. Ema saatis mind nukralt väravani.

Väsinult ja sünges meeleolus läksin hommikul otsima kursuste asupaika. Sinna jõudes olin morn ja napisõnaline. Ma ei olnud siis veel teadlik kõneleja ja kuulatavate vahelisest vaimsest kontaktist, mille loomisel just kõneleja suur osa on. Sõbralikkust ja heatahtlikkust ootasin ainult teistelt. Kui ma loengu kestel tabasin kuulajate nägudelt iroonilisi virvendusi, takerdusin sõnades ja võristasin leheküljed masinlikult maha, usaldamata enam kuulajaskonna poole pilku tõsta.

Loengult lahkusin kiiresti ja üksi. Ma ei julgenud oma öisest vaevlemisest kellelegi kõnelda. Kursuste juhataja nagu päriski mu aadressi, ent hiilisin vastamisest mööda. Uue ulualuse otsimisel ei olnud mul ka sel päeval õnne. Endisse hotelli tagasi jõudes kõnelesin olukorrast majaprouaga, kes suhtus minusse juba pisut sõbralikumalt, kuid kahtles veelgi, et täidan lektori ülesandeid. Lutikate rünnakukavalusest kuuldes naeris ta, nii et lihav keha vabises: „Seda ma usun, ega lutikas rumal ole … nad jooksid kogu majast kokku!“ Sedavõrd head nõu ta mulle andis, et jätaksin ööseks tule põlema. See verejanuline loomake tõepoolest kartis valgust, ainult harvad julgesid rünnakuid sooritada. /…/

Lk 35-37

Allikas: Mäelo, Helmi "Elutegevuses : mälestusi" Lund : Eesti Kirjanike Kooperatiiv, 1961

Märkused: Mälestuste sari "Talutütar", "Elutegevuses", "Võõrsil", "Sammud edasi", "Päevast päeva"