Otse põhisisu juurde

 

„Minevik on olevik. Tiit Salumäe 70“

Ülla Paras „46 aastat Jumala majapidaja ja aednik“

22.septemberil 1975 kell 18.30 kogunes EELK Haapsalu Jaani koguduse juhatus kantseleisse koosolekule. Kohal olid juhatuse esimees Johannes Haavamaa, sekretär Alfred Niilo, laekur Adeele Ristmägi ja õpetaja ameti kandidaat Tiit Salumäe. /…/

/…/ Koguduse juhatus võttis teadmiseks Haapsalu Jaani koguduse teenimise määramise õpetaja ameti kandidaadile Tiit Salumäele. Juhatus otsustas õpetaja ameti kandidaadile maksta varem õpetajale makstud tasu – 70 rubla kuus. Juhatus otsustas ametisse võtta koorijuhi palgaga 25 rubla kuus ja määrata sellele kohale 1.septembrist 1975 Lia Salumäe, kes on lõpetanud Tallinna Muusikakooli ja õpib EELK Usuteaduse Instituudis muusika osakonnas. Lisaks otsustas koguduse juhatus osta mõttelise osa majast Haapsalu linnas Suur-Liiva tänav 2 [nüüd Suur-Lossi tn 1]. Nii algas 23aastase Tiit Salumäe ja 19aastase Lia Salumäe elu Haapsalus. /…/

Lk 65

Nõukogude aeg

/…/ 1980. aastal ehitas kogudus koorirõdu pikemaks ja paigaldas koorile spetsiaalse astmestiku. Kui 1975. aastal algasid kooriproovid, oli kooris kümme naist ja kolm meest. 1978.aastal oli segakooris juba kaheksateist naist ja kaks meest. Lia Salumäe pühendunud töö tulemusel ei mahtunud koor vanale kitsale rõdule enam ära. Lia Salumäe on meenutanud, et ta sukeldus kohe koguduseellu. Juba kolme nädala pärast, septembris 1975, laulis kooris koos baptisti koguduse kooriga Metsakalmistu pühitsemisel surnuaiapühal. Lia Salumäe mäletab, et „algul kartis – uus koht, inimesed võõrad. Aga koor ja kogudus hoidsid teda, 19-aastast noort naist kui oma last“. Kooriproovid toimusid kord nädalas. Kontserte nõukogude ajal teatavasti kirikus korraldada ei tohtinud. Kõik esinemised pidid jääma kiriklike talituste raamidesse. /…/

/…/ Kalmistud olid ainsad kohad väljaspool kirikut, kus võis kiriklikke talitusi pidada. 1975. aasta sügisel surnuaiapühal pühitses õpetaja Salumäe Metsakalmistu. Vanal kalmistul siis surnuaiapüha pidada ei tohtinud. Vana kalmistu oli tollase generaalpaani järgi ette nähtud likvideerida. Läbi kalmistu oli planeeritud Endla tänava pikendus Jaama tänavani. Kalmistust pidi saama jalgteedega park. Üle hulga aastate sai 1979. aastal vanal kalmistul jälle pidada surnuaiapüha, millest võttis osa umbes 600 inimest. See oli aeg, mil kalmistupühadel käimine oli paljudele loomulik osa pühade aastaringis. Paralleelselt kiriklike surnuaiapühadega olid loomulikult ka ilmalikud kalmistupühad. /…/

Lk 68

/…/ Lisaks Haapsalu koguduse õpetaja ja 1974. aastast konsistooriumi raamatukogu juhataja ametile oli Tiit Salumäe aastatel 1975-1979 Noarootsi ja alates 1978. aastast Ridala koguduse hooldajaõpetaja. 1981. aastal määrati ta ka Puškini (Leningradi) luterliku koguduse (ingerisoome) hooldajaõpetajaks. See tähendas pikki sõite ja palju kodukirikust eemal olekut. Tiit Salumäe on aasta tagasi ühes intervjuus öelnud, et on tänulik Haapsalu kogudusele, kes leppis sellega, et õpetaja on väga palju reisidel. Haapsalus pidasid jumalateenistusi tema praktikandid. Esimesena Jaan Jaani, siis Mihkel Kukk jt. 1982. aastal kinnitati Tiit Salumäe Lääne praostkonna abipraostiks. /…/

Lk 70

Ärkamisaeg

/…/ 1990. aasta suurimaks sündmuseks oli toomkiriku taasavamine pühakojana. 1940. aastate lõpul Nõukogude sõdurid peksid puruks ja põletasid kogu kiriku sisustuse. Ristimiskivi tükid tõid muuseumi töötajad muuseumi varjule, üks kahest kirikukellast, mis tornist alla visates maa sisse kukkus, suudeti samuti muuseumi tuua. 1971. aastal võeti vastu ametlik otsus taastada endine pühakoda kontserdisaalina. Tööd kulgesid siiski aeglaselt. Puudu oli vajaminevatest ehitusmaterjalidest, lisaks rüüstamised ja vargused. Näiteks 1988. aastal loobiti kividega katki mõni aasta tagasi pandud vitraažaknad. 1990. aasta kokkuvõttes kirjutab Tiit Salumäe: „Aruandeaastal jõudis 1279. a. valminud toomkiriku restaureerimine sellesse faasi, et just suurel reedel kutsus Lääne maavanem Andres Lipstok aruandja enda juurde ja teatas, et otsustatud on kirik tagastada ja projekteerimise ülesanne kontserdisaalist muuta tegutsevaks kirikuks. Aruandja koostas loetelu sellest, mis muutmist vajab, ja tellijana jäi edasi maakonnavalitsus. Tähtajaks võeti jõulud. Tänu restaureerimisvalitsuse hoogsale tööle ja sõpruskoguduste aktiivsele abile eesmärk ka saavutati. Eriti aktiivne oli töid koordineerides peaarhitekt Tõnis Padu. Töid juhtis tegelikult juhataja Tõnis Kask. Oreli kinkisid Norra Kyrketorpi, Nakkila ja Loviisa kogudused.“ /…/

Lk 73-74

Eesti Vabariigi aeg

/…/ 1.mai 2015 läks kuldsete tähtedega Haapsalu ajalukku – Tiit Salumäe seati Haapsalu toomkirikus EELK Läänemaa piirkonna ja diasporaa piiskopiks. Huvitava ajaloolise seosena võib välja tuua, et täpselt viissada aastat tagasi, aastal 1515 pühitseti Haapsalus Saare-Lääne piiskopiks Johannes IV Kievel, kes 1524. aastal andis õiguse siinseil aladel kuulutada luteri usku ja esimeseks luterlikuks kirikuks sai Jaani kirik. Piiskopi residents oli Haapsalus 1563. aastani. Nüüd oli ring täis saanud – Haapsalu oli jälle piiskopilinn. 2015. aastal ühes intervjuus ütleb piiskop Salumäe: „Mulle meeldib piiskopiameti iseloomustuseks Uku Masingu lugu aednikust, kes peab vaatama, et ilus poleks mitte ainult tänavapoolne aiaosa, vaid terves aia sügavuses kasvaksid viljapuud. Piiskopiamet on ikkagi karjase, teenija amet. Eksitakse arvates, et mida kõrvale ametis jõuad, seda suurem on su võim. Pigem vastupidi – vastutuse suurenemisega võimalused ja õigused hoopis vähenevad, sest oled ju seotud kogu infrastruktuuriga. Ega meiega midagi alga ega lõpe! Peame nagu teatejooksus oma aja ära jooksma. Kõige hullem ongi, et kui hakkame asju alustama või lõpetama.“/…/

Lk 80

Allikas: „Minevik on olevik. Tiit Salumäe 70“, Koostaja Sirje Semm : Tartu, SA Ajaleht Eesti Kirik, 2021