Otse põhisisu juurde


Balthasar Russow “Liivimaa provintsi kroonika”                     

Saksa ordu Liivimaal esimesest meistrist viimaseni

Konrad von Jork, 22. Saksa ordu meister Liivimaal.

/.../ Selle meistri valitsemise ajal, anno 1315, oli Liivimaal ja kõigis ümberkaudsetes maades ennekuulmata hirmus kallis aeg / Russow kasutab näljahäda puhul väljendit `kallis aeg`. 1315. aasta suur näljahäda hõlmas nii Liivimaa kui ka suuri piirkondi üle Euroopa. Kannibalismi näide on laenatud kas Liivimaa Nooremast Riimkroonikast või ühest Bremeni allikast/ vilja ja muu hädatarviliku poolest, nõnda et nälga suri sadu inimesi, kes siis visati ja maeti suurtesse aukudesse, ja mõned vanemad tapsid ja sõid ära oma lapsed ning mõned vanemad panid leivapuudusel oma lapsed tulisesse sauna kinni, et nad seal lämbuksid. Selsamal ajal juhtus Eestimaal ühes külas, mille nimi Puiatu, et üks sulane oma isa näljahäda pärast ära tappis ja tahtis ära süüa, kui selle pealt tabati ning suure piinamisega surma aeti. Ja kui tol ajal mõni varas alles äsja võlla poodi, siis võtsid vaesed inimesed ta öisel ajal võllast maha ning sõid ära. See nälg ja kallis aeg kestis sellepärast kolm aastat, et vili, nii rukis kui oder, igal aastal põllul ära külmas.

Selle meistri ajal oli sõda ordu ja Saaremaa piiskopi vahel ja selles sõjas võttis meister piiskopilt ära Haapsalu, Koluvere ja Lihula linnused ühes terves Läänemaaga. Viimaks lõpetas ja lepitas selle tüliasja Isarnus, 5.Riia peapiiskop. Pärast seda jättis Isarnus oma peapiiskopkonna maha ja läks Welschlandti, kust ta pärit oli./.../

lk 69-70

Burcard von Dreileben, 24. Saksa ordu meister Liivimaal.

/.../Selle  meistri valitsemise ajal, anno 1343 püha Jüri ööl /22. aprilli ööl vastu 23. aprilli 1343 /, panid Harju talupojad Liivimaal hirmsa kuriteo ja mõrva toime, koledasti mõrvates ja tappes pea kõik aadlisoost sakslased, noored ja vanad, naised ja neitsid, junkrud ja sulased ning igaühe, kes sakslane oli. Siis olid kõik sakslased Harjus ja Virumaal, Läänemaal ja Saaremaal ja kogu Eestimaal mässuliste talupoegade pärast suures hädas ja ohus. Selsamal ööl, kui tapmine käis, põgenesid mõned aadlisoost mehed, naised ja neitsid alasti ja paljalt, ilma püksata ja paljajalu läbi võsade ja soode Paidesse ja mõned Tallinna. Seal ei jäetud ka kloostreid puutumata, sest Padise kloostris löödi maha ka 28 munka. Seejärel kogunes talupoegi 10 000 kokku, ja määrasid endi hulgast kuningad ja vürtsid ja piirasid Tallinna linna koos Taani asevalitsejaga Tallinna linnuses. Niisugust mängu alustasid ka Läänemaa talupojad ja piirasid Haapsalus sisse oma piiskopi koos kõigi toomhärradega ja paljude aadlikega. /.../

Lk 72-73

Gotthard Kettler, 46. ja viimane Saksa ordu meister Liivimaal.

/.../ Kolmanda salgaga tungis ta Läänemaale. Kui aga hertsog Magnus Haapsalus moskoviidi saabumisest teada sai, sõitis ta kiiresti paadiga üle veel Saaremaale ning ei usaldanud Haapsallu jääda. Samal ajal puhkes üldine kära, et Läänemaal ja kõik teised hertsog Magnusele kuuluvad kohad on venelasega kindlas rahus. Seepärast muutusid läänemaalased hoopis julgeteks, peale selle olid ka harjumaalased, aadlikud ja mitteaadlikud, kõik oma loomad ja käepärase vara Harjust Läänemaale nagu heasse varjupaika toonud ja viinud, sest nad usaldasid lauskmaad enam kui mõnd kindlust. Aga enne kui nad end selle vastu kaitsta said, oli venelane kogu väega Läänemaal ja sai kogu selle (kraami) kätte ning viis lisaks päris palju neist vangidena Moskvasse ja Tatarimaale. Siis oleksid need head inimesed seda asja heameelega küll teisti tahtnud näha, aga oli juba liiga hilja, sest hooletu julgus ja lootus inimeste peale oli neid alt vedanud, ehk küll arvati, et Taani kuninga saadikud, kes olid tol ajal Moskvas, pidid Läänemaale rahu olema toonud. /.../

Lk 162

Liivimaa kroonika kolmas osa

/.../ Anno 1563, 28.juulil, piirasid rootslased Haapsalu linnust, mis Taani kuninga vennale hertsog Magnusele kuulus, ning pärast seda kui nad pea 10 päeva olid selle all tormituld lasknud ja Haapsalu omad enam mingit pääsu ei teadnud, andsid nad üheskoos seal linnuses, nimelt toomkapiitel, raad, rüütelkond ja kodanikud, igasuguste erandite ja lisatingimuste kinnitamise järel 7.augustil alla. Kui nüüd rootslased Haapsalu linnuse ja toomi /Mõeldud on toomkirikut / olid vallutanud ja kätte saanud, siis rüüstasid nad toomi, võtsid ära kõik missarüüd ja kirikuriistad; monstrantsid ja karikad, peale selle tornidest maha võetud kellad viisid nad Tallinna ning lasksid neist jämedaid suurtükke valada. Toomhärradel aga lasti nende soovi kohaselt ära minna, nende majad võtsid nad üle ning panid oma sõjamehed sisse. Nõnda pöörati see häbiväärne hooramaja, Haapsalu toom pahupidi ja Baali papid aeti sealt minema. Samal ajal laastasid saksa ja rootsi sõjamehed Haapsalu ümbrust ja kogu Läänemaad üsna armutult, nii et mõned vaesed talupojad pidid ise atra vedama ja nende naised atra juhtima, kuna kõik nende härjad ja hobused olid ära röövitud. /.../

Lk 186

/.../Anno 1575, 12.jaanuaril tulid Läänemaal Haapsallu mõned komissarid, kelle hulgas Kuressaare asevalitseja Claus von Ungern peamees oli, et Haapsalu, Koluvere ja Lihula linnuste pärast mõisameestega Taani kuninga nimel läbi rääkida. Sest mainitud mõisamehed tahtsid neid linnuseid Rootsi kuningalt kätte saada ning paljud nende seast olid neid juba hertsog Magnusele lubanud ja tõotanud. Sellepärast astus Claus von Ungern selles asjas vahele. /.../

Lk 266

/.../ Tol korral laastasid venelased ja tatarlased üpris haletsemisväärselt maid ümber Haapsalu, Koluvere, Lihula, Padise ja Vigala, samuti Saare- ja Hiiumaa, Muhu, Vormsi ja Noarootsi, välja arvatud Kuressaare piirkond; nad röövisid ainult hobuseid ja inimesi, ei hoolinud aga suurt härgadest ja lehmadest, kuna nad ei suutnud neid nii ruttu endaga ära ajada. /.../

Lk 268

Liivimaa kroonika neljas osa

/…/ Anno 1579, 18. augustil jõudsid Krimmi (khaani) saadetud Tatari saadikud läbi Leedu ja Königsbergi Preisimaal Rootsi, Stockholmi. /…/

Lk 343

/.../ Kui tatarlased Haapsalu linnuse olid ära päästnud, siis märatsesid nad Läänemaal niisama hirmsasti nagu Harjus ja võtsid vangi ning viisid minema palju vaeseid inimesi sellest hoolimata, et Läänemaal tookord tatarlaste endi isanda, moskoviidi maa oli. /.../

Lk 346

22. juulil anno 1581 vallutas Carl Hinricksen ja sai kätte Koluvere linnus, /…/

Lk 359

/.../ Kui Lihula linnus ka oli vallutatud, läks Carl Hinrichsen oma väesalgaga ja mitme suurtükiga Haapsalu kui Läänemaa peakindluse alla ja piiras ka seda linnust, ehitas kantse ja lasi tormituld. Venelased aga näitasid end algul üsna tugevate ja vihastena, panid kõvasti vastu ja lasid mõned rootsi sõjasulased ja püssimehed kantsis maha. Kui nad lõpuks aru said, et nende asi on kaotatud, siis tahtsid nad oma viha jahutada vaeste talupoegade ja nende naiste ning laste kallal, kes rootsi sõjameeste eest olid Haapsalu linnusesse nende juurde varju läinud; ja mõrvasid ning tapsid neist armetul moel 70 ühes naiste ja lastega ning viskasid üle müüri alla. Ja üks vene naine oli 7 Liivimaa talupoegade last oma käega ära kägistanud ja tapnud. Kui nad pärast nägid, et nad linnuse rootslastele loovutamisest ei pääse, palusid nad vaba läbipääsu takistamatult Venemaale minekuks ühes kõige sellega, mida nad endiga suudavad ära viia, mida nad ka said. Siis läksid nad kõik Haapsalu linnusest minema ja andsid selle 9. augustil rootslastele. /.../

Lk 360

Allikas: Balthasar Russow “Liivimaa provintsi kroonika”: Chronica der Prouintz Lyfflandt / tõlkinud ja kommenteerinud Jüri Kivimäe ; toimetaja Madis Maasing ; kujundanud Andres Tali. Tallinn, 2022