Otse põhisisu juurde

 

Viktor Aman „Raamat Eestimaa rootslastest''

Haapsalu

Linn paistab kõige ilusam siis, kui sellele läheneda vormsilaste ja noarootslaste kombel mere poolt. Kevadistel ja varasuvistel hommikutel saabus lahele hulk nende kalapaate, mis möödusid Suurest Holmist ja maabusid Vanasadama silla ääres. Kui räime jätkus, võis neid olla palju. Svibyst saabus vormilaste liinilaev ja Noarootsi poolt Österbyst teine, ning inimesed liikusid oma kraamiga linna turu poole. Lõunast maa poolt tulid hobuse ja vankriga eestlased. Linlased tegid oma sisseoste, ja üksikud suvitajad olid ärkvel, vaatamas kaunist hommikut ja valgusmängu lahe kohal. /…/

/…/ Poolsaarest omakorda ulatuvad põhja poole kaks pikka, madalat ja kitsast haru, mille vahel asub Väike viik.

Lahe nimi on Viik ka eesti keeles, samuti on rootsikeelse nimekuju säilitanud Suur- ja Väike-Holm. Nimelt asusid sinna 1770. aastatest elama rootsi talupojad, kelle talud oli mõisnikud üles öelnud. 1780. aastatel hakkas Noarootsi praost Carlblom pidama linnas igal neljandal nädalal rootsikeelset jumalateenistust. Aegamisi sulasid rootslased eestlastega kokku.

Kõige kaugemal loodes asub Uussadam. See on rannaaurikute jaoks piisavalt sügav. Nüüd, 1920.-1930. aastatel tuleb siia regulaarselt vaid Hiiumaa laev, kuid 19.sajandil maabusid sadamas Peterburi ja Riia vahet sõitvad aurulaevad. Kai kõrval asub kõrge valge magasiait ajast, mis mõisad siit teravilja välja vedasid.

Kuna enamikul majadel on kõrge plangu taga aed, on linnakese pindala üpriski suur. Lõuna pool asustus kängub ilma iluta. 1905. revolutsiooniaastal valmis siin raudtee ja linn sai uhke jaamahoone koos enam kui 200 meetri pikkuse katusealuse perrooni ja eraldi sissepääsuga tsaari perekonna jaoks. /…/

Lk 462

 

Kultuur

/…/ 19.sajandi lõpu poole muutusid Haapsalu eestlased rahvuslikult üha eneseteadlikumaks. 1895. aastal registreeriti karskusseltsina nende ühing „Kungla“. Järgmisel aastal asutas see ühing linna esimese eestikeelse laenuraamatukogu ja korraldas esimese laulupeo, millest võtsid osa ka Noarootsi rootslased. Et kindlasti luba saada, kuulutati laulupidu austusavalduseks tsaari samal aastal toimunud kroonimisele. Maakonna teine laulupidu (1913) toimus Romanovite dünastia 300. aasta juubeli tähistamiseks. Kolmas (1925), neljas (1931) ja viies (1934) pidu truualamlikke ettekäändeid ei vajanud. 1935. aastal toimus kogu Eesti meeskooride laulupidu. – Rannarootslaste laulupidu peeti lossivaremetes 1933.aastal.

 

Sõda ja kitsikus

Sõda tõi kaasa suures muutused. Raudteed pikendati mõni kilomeeter lääne poole, uue Rohuküla sõjasadamani (vormsirootsi keeles Rus). Tsiviilelanikele tähendas see palju tööd ja head teenistust. Suur-Holmile ehitati hüdroplaanide angaarid. Palju sõjaväelasi. /…/

Lk 466-467

 

Alveri aeg

/…/ Kuna ei olnud võimalik piisaval hulgal jõukat rahvast hankida, tuli panustada tavalistele inimestele ja rõhuda hoopis arvukusele. Miks mitte ära kasutada oma madalat elukallidust ja meelitada kohale välismaalasi? Puhkes üpriski elav vaidlus „odavate rootslaste“, niisiis täiesti tavaliste inimeste üle, kes saaksid sel moel oma tavaliste sissetulekutega võõrale maale tulla ja kuurordielu elada. /…/

Lk 468-469

 

/…/ Odav liin võitis. Hotellid ja liivarannad tehti korda. Aktiivne tegevus linnapea Hans Alveri energilisel juhtimisel. (Hans Alver oli arst, nagu ka tema varajased eelkäijad, isa ja poeg Hunniused.)

Edaspidi oli Haapsalus paar tuhat suvitajat ja turisti mitmesugustest maadest. – Seepärast muutus ka rootsi keel 1930. aastate keskel suviti Haapsalus tavaliseks. /…/

Lk 470

Allikas: Aman, Viktor "Raamat Eestimaa rootslastest : kultuurilooline ülevaae ; rootsi keelest tõlkinud Ivar Rüütli : Tallinn, 2017