Otse põhisisu juurde

Nõukogude aeg ja eesti inimene“

Aeg ja nähtused

Ilon Wikland ei julgenud rongiga Haapsallu sõita

Ilon Wikland  (sünd 1930):

Pärast sõda käisin esimest korda Eestis Rootsi turismigrupiga 1987. aastal. Olin Tallinnas, peatusime Viru hotellis. Küsisin, kas ma pääseksin ka Haapsallu. Siis tehti selgeks, et see ei olegi nii lihtne. Sellest tuleks kuhugi teatada, tellida auto koos juhi ja giidiga, maksta 1000 rubla, siis ehk saab. Ma ei tahtnud niimoodi sõita.

Keegi ütles, et mine rongiga. Rongiga ma ei julgenud. Kohe oleks ju nähtud, et olen välismaalt ja mis siis oleks saanud.

Sellest esimesest korrast mäletas ka, kui idas Vene piirivalvurid meid kontrollisid, kui hakkasime laevaga tagasi Roosi sõitma. See kontroll tekitas hirmu. Mõtlesin, et saaks vaid ära ning ma ei tule enam kunagi tagasi. Kartsin, et Vene sõdurid peavad mu kinni ja saadavad Venemaale.

(Katke raamatust "Ilon Wiklandi maailm" - E.T.)

 

Foto Ilon Wiklandi isiklikust arhiivist: September 1989, Haapsalu. Valusalt ajalooline hetk. 45 aastat pärast pagemist üle mere Rootsi jõudis Ilon Wikland  tagasi unustamatusse lapsepõlvelinna.

Lk 124

Allikas: "Nõukogude aeg ja eesti inimene" : Sari "Meie mälestused" / koostanud Enno Tammer , Tallinn, 2012