Otse põhisisu juurde



Kaur Alttoa “Kirikud, kabelid, kloostrid : kirjutisi Eesti keskaegsest sakraalarhitektuurist”

Kui piiskop polnud veel Haapsallu jõudnud

Enne Haapsalusse asumist resideeris Saare-Lääne piiskop esmalt Lihulas. Seejärel ehitati toomkirik hoopis Vana-Pärnusse, mille aga leedukad 1263. aastal hävitasid. Alles pärast seda kujundati piiskopkonna keskuseks Haapsalu. Kõik see on hästi teada ning uurijad on selle korduvalt läbi kirjutanud. Siiski on siin mõningaid nüansse ja küsimärke, millel alljärgnevalt peatutakse. Mingil juhul ei pretendeeri see lühiartikkel lõplikele seisukohtadele - pigem esitatakse siin probleeme, mis vähemalt esialgu jäävad ootama kindlamaid lahendusi.

Lk 123

Vana-Pärnu toomkirik

Vana-Pärnu toomkirik, mis pärast 1263. aasta hävingut rekonstrueeriti apostel Toomale pühitsetud parohhiaalkirikuks, on täielikult hävinud. Igasugused väliuurimuslikud andmed selle kiriku kohta samahästi kui puuduvad. Ainus informatsioon Vana-Pärnu piiskopilinnuse planeeringust pärineb Carl Russwurmilt, kes omal ajal korjas piirkonna elanikelt andmeid müürisäilmete kohta ning koostas nende põhjal kiriku ja klausuuri üldkavatise plaani. See sarnaneb Haapsalu piiskopilinnusega: kompleks on koosnenud kolmest üksteise suhtes täisnurga all paiknevast tiivast, millest lõunapoolse hõlmas toomkirik. Põhiplaani analoogiast lähtudes võiks oletada, et Haapsalu linnusekompleksi kavandamisel on eeskuju võetud Vana-Pärnust. Siiski peab selle järeldusega olema ettevaatlik: pole välistatud, et skeemi joonistamisel oli Russwurmil ees hoopis Haapsalu linnuse plaan, mille andmed ta paremate puudumisel projitseeris lihtsalt Vana-Pärnusse.

Usaldusväärsemad on andmed toomkiriku kohta. See oli pikliku ristikülikukujulise põhiplaaniga ühelööviline ehitis. Kiriku sisemõõtmed on Russwurmi mõõtkavata joonisel vahekorras 1:2 - nii saaks siit järeldada kahevõlvikust kabelilaadset ruumi. Küll on käesoleval juhul usaldatavamad arvandmed: autori teateil oli kirik mõõtmetega 108x49 inglise jalga, kusjuures müürid olid seitsme jala paksused. Viimane mõõt on ilmselt võetud vundamenditsoonist, millega võrreldes on seinad reeglina õhemad. Seega vundamendisisene ala oli umbkaudu 28,7x10,7 meetrit - see viitab ühemõtteliselt kolmevõlvikulisele ruumile. Kiriku sisemõõtmetele võib vundamendiastme jagu paarkümmend sentimeetrit juurde lisada. Niisiis lähenes kiriku siselaius  11 meetrile ning kuulus Haapsalu toomkirikuga ühte suurusjärku, jäädes sellest üksnes pisut väiksemaks (Haapsalu toomkiriku siselaius on 11,5 meetrit). Sarnane on ka kiriku kavatis: ühelööviline kolmevõlvikuline ehitis, millel puudus iseseisev kooriruum. Tegemist on suhteliselt harva esineva lahendusega, mistõttu on usutav, et need kirikud olid omavahel geneetiliselt seotud - see tähendab, et Vana-Pärnu oli Haapsalu toomkirikule eeskujuks. /.../

Lk 126 - 127

/.../ Sellega ühisjooned ei piirdu. Haapsalu toomkirikus liigendab idaseina peaaegu kogu seinatsiooni hõlmav teravkaarne hiigelnišš, millega rõhutatakse altaritsooni. Tegemist on harvaesineva elemendiga meie keskaegses arhitektuuris. Aga sarnane lahendus oli ka Home kirikus. Kiriku kaaretsoon oli hävinud juba 20.sajandi alguseks, kuid olid säilinud selle palendid./.../

Lk 127

/.../ Nimetatud ühisjooni (nii üldkavatises kui ka idaseina kompositsoonis) silmas pidades tuleb tõsiselt arvestada võimalusega, et Holme kirik on olnud oluliseks eeskujuks ka Haapsalu toomkiriku kavandamisel. Vana-Pärnu ja Haapsalu toomkirikute põhiplaanide sarnasus sugereerib omakorda mõtte, et ideed võisid liikuda marsuudil Holme-Vana-Pärnu-Haapsalu. /.../

Lk 128

Allikas: Alttoa, Kaur “Kirikud, kabelid, kloostrid : kirjutisi Eesti keskaegsest sakraalarhitektuurist”/ toimetanud Urmas Tõnisson; kujundanud Mari Ainso; värvifotod Kaur Alttoa : Tartu, 2022